Content Marketing: Hur vi skaffade 150 842 FB följare på en månad

Den 8nde Januari 2018 skapade jag en Facebook sida, uppenbarligen med 0 följare. Detta skulle ändras ganska fort med hjälp av content marketing.

31 dagar senare har sidan 150 842 följare och cirka 118k likes.

content marketing

Jag vet vad du tänker.

“Hur fan gjorde ni?”

Visa mig sidan

“Jag vill också ha”

Jag ska lära dig allt jag kan

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring som vissa galningar kallar det för.. är svårt.

Vad ska man ha för strategi liksom?

Vad för typ av content ska vi skapa?

Vilken plattform ska vi satsa på?

Jag har inte svaren på dina frågor, mest för att jag inte vet vem du är eller vad du gör, men jag tänkte dela med mig av en content marketing strategi som uppenbarligen funkar snuskigt bra.

Det som är fantastiskt med denna strategi är att vem som helst kan utföra den.

Du behöver inte en stor budget, du behöver inte vara världen mest intressanta människa, och du behöver inte lägga 3 månader för att se resultat.

För att summera min strategi i ett par ord:

Promota (Fantastiskt) Existerande Content

Sidan jag startade den 8nde Januari hade ett mål om att inspirera människor att gå efter sina drömmar.

Mitt problem var att även om jag själv har lite inspirerande berättelser så kände jag inte att det var tillräckligt bra för att ge den där WOW-känslan.

En tanke slog mig: vad skulle hända om jag hittade riktigt bra content som redan existerar och annonserade det?

Jag hittade en fantastiskt intressant intervju med Anthony Bourdain där han berättar om hur han som 44 årig kock i princip hade gett upp på sina drömmar om att resa runt i världen, äta gott och skriva om sina upplevelser..

Tills han en dag skrev en artikel, skickade den till New Yorker som är kända för att publicera väldigt få artiklar från okända randoms.

Long story short: de publicerade hans artikel och några dagar senare hade han ett bokkontrakt och en check på nästan en halv miljon kronor.

Jag klippte ihop en video från intervjun och laddade upp den på min helt färska Facebook sida.

Sen gick jag in i Facebook Ads Manager, och annonserade videon till “People who like Anthony Bourdain”, och sen gick jag och lade mig.

När jag vaknade nästa dag hade sidan ett par hundra likes, och folk delade videon som tusan.

Växten ökade varje dag i ungefär en vecka, och tiotusentals människor följde min FB sida.

Ok, det här med content marketing är ju enkelt tänkte jag.

Så jag skapade en video till om en liknande overnight success story, och den floppade helt.

https://www.facebook.com/onestepaway.co/videos/1799063316805369/

Men vi fortsätter.. tänkte jag, och hittade en berättelse från Dwayne The Rock Johnson, när han berättar om hur hans Football coach från high school spelade en viktig roll i hans framgångar.

https://www.facebook.com/onestepaway.co/videos/1805522856159415/

Jag annonserade videon, och åter igen hade jag skapat en “viral video”.

Videorna har i skrivande stund 23 miljoner views

Jag fick ta bort Anthony Bourdain videon p.g.a copyright problem med vissa klipp i videon.

När man utför en strategi som denna är det viktigt att ge credit till de som äger materialet, vare sig det är ljud, bild eller video..

De flesta har ju inget emot att någon promotar deras content men så är inte fallet alltid.

Hur använder jag denna content marketing strategi?

Enkelt.. Lista ut ett par saker och börja promota content..

  1. Vem skapar fantastiskt content, helst i ljud eller video format, som har tillgång till din målgrupp?
  2. Skapa en lista på specifika videor etc de gjort som du kan promota
  3. Tillför något värde där du kan, jag tog videor som inte hade undertexter och tillsatte de innan jag ladda upp de på Facebook. Detta är super viktigt då nästan 80% av alla videor på FB ses utan ljudet på
  4. Se till att din Call To Action är glasklar och du är redo för att få stora doser av uppmärksamhet. Om en av dina videor blir viral vill du ta vara på alla klick till hemsidan, etc.
  5. Annonsera videon (jag rekommenderar starkt att du skapar video, men ljud och bild kan funka) på relevant plattform beroende på din målgrupp