8 Sätt att använda en företagsfilm

Webb videon fortsätter växa, men vad kan man egentligen använda de till?

 

Här följer en lista med 8 tillfällen där en video gör susen:

1. Explainer video – företaget erbjuder en produkt eller tjänst som helt enkelt beskrivs i videon, man får en klar uppfattning om vad företaget gör och kan därefter välja att lära sig mer på er hemsida.

2. Software demo – företaget säljer en mjukvara som är fruktansvärt svår att beskriva med endast text och bilder. Videon kan här göra det jobb som ni gör när ni gör kundbesök och berättar vad er mjukvara kan lösa för problem.

3. Case – har företagets produkt/tjänst gjort en stor förändring hos någon annan? Visa detta i en bra video och du har möjlighet att sprida videon till internets alla hörn.

4. Storytelling – har ert företag en intressant historia? Berätta i ett kortfilmsformat, detta är också en chans att göra en video som folk vill dela med sig, och på detta sätt få mer exponering.

5. Content marketing, eller innehållsmarknadsföring – den absolut senaste trenden. Lär era följare om något värdefullt i ett videoformat, och de kommer inte bara komma ihåg innehållet bättre än i text/bild format, men chansen är stor att de också vill sprida detta vidare.

6. Boktrailer – detta syns mer och mer i USA. Författare har en möjlighet att marknadsföra sin bok genom att skapa intresse för boken i en kort video, också här vill vi få spridning på videon. Detta är så pass sällsynt i Sverige att det är guldläge för författare att använda detta medel då inte många andra gör det.

7. Viral video – detta fenomen har exploderat de senaste åren. Det är många företag som lägger stora pengar på att göra videor som bara har ett enda mål, att spridas så mycket som möjligt. Man vill ha exponering och så länge du är ägare av videon behöver videon egentligen inte ha speciellt mycket med ditt företag att göra. Det kan visa sig vara bortkastade pengar om du får exponering fast av helt fel publik. Om ett avancerat mjukvaraföretag gör en viral video riktad åt 7-åringar kanske det inte betalar av sig i slutändan view.

8. Internutbildning – Större företag som vill utbilda om sin code of conduct, policies, eller vad det nu kan vara har en möjlighet att kommunicera mycket effektivare med video än de metoder man använder idag. Som vi tjatar om mycket har video fördelarna att de behåller folks uppmärksamhet, tittaren minns mer av det som visas då man använder både syn och hörsel, och det krävs inte så mycket av tittaren att se på en video vilket gör det hela väldigt enkelt.

Det som vi älskar med video är att den kan berätta samma historia gång på gång till miljontals människor samtidigt. När någon frågar vad ditt företag pysslar med, eller vad din bok handlar om, etc. så är det bara att dela med sig av videon.

Det blir som din personliga försäljare, pitchman, utbildare, berättare som jobbar 24/7.

Så ser det ut, har du sett några andra bra exempel där video används effektivt? Dela gärna med dig!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *