I början har alla startups ett gemensamt problem: exposure. Som vi vet kvittar det hur bra produkt eller tjänst ni säljer, om ingen vet om det kommer inga kunder.
Animerad/explainer/sales/webb video (kalla det vad du vill) är utmärkt för startups av ett par anledningar.
Utöver de vanliga anledningarna som att folk inte längre vill läsa text och bättre sökoptimering så kan din startup tex:
1. Leverera en grym elevator pitch digitalt
Istället för att skicka tråkiga “value-seeking” email till folk så kan du istället skicka en länk till en video på t.ex. youtube som pitchar er startup. Du vet själv hur det är, du får ett email från någon och det bara skriker “jag vill ha något från dig”, och du slänger mailet fortare än kvickt.
Man kan också vara kreativ när det gäller delning av videon. Skicka ut USB stick med videon inlagd, vem skulle kasta bort den?
Med en video är det inte bara betydligt större sannolikhet att personen öppnar videon, när de väl tittar på den är det inte DU som pitchar, du hamnar inte i samma “low-value” position. Det ser dessutom professionellt ut.
2. Storytelling
Ni får chansen att berätta er historia. Alla har en, men många får inte chansen att berätta sin då folk tappar intresse väldigt fort, speciellt när historian är skriven i text. I videoformat får vi friheten att vara riktigt kreativa, roliga, och kommunicera effektivt.
3. Viral video, en startups våta dröm
Självklart är det lättare sagt än gjort att skapa en viral video, men möjligheten att skapa något kreativt som folk vill sprida finns. Text är helt enkelt inte lika intressant längre, men en kort video med ett roligt/intressant/inspirerande meddelande är något folk älskar.
Jag har själv haft en viral video, detta var en privat video, men det var en av de roligaste sakerna som hänt mig. Videon hamnade bl.a. på CNN och MSN’s förstasida, den var på TV i USA, Sverige, och England. Något man aldrig glömmer.
För att summera tror vi att animerad video har extra stor potential för startups då de första åren är kritiska.