63E48D87 82B8 4116 8827 D2041B9ED4B5

6 succeér inom marknadsföring (och varför de fungerade)

6 succeér inom marknadsföring (och varför de fungerade)

Facebook, Instagram, Twitter, TikTok … Listan är lång, sociala medier växer och är en allt större del av vår vardag. Hälften av jordens befolkning är aktiva på sociala medier, här finns alla framgångsrika företag. Vi har valt ut våra top 6 succeér inom marknadsföring för att ge dig inspiration till dina egna kampanjer. 

  • ”Hur gör jag för att mitt inlägg skall sticka ut?”
  • ”Borde jag ge upp på naturliga följare och satsa på annonser?”
  • ”Vilka annonser är bäst isåfall?”

Ett bra sätt att svara på dessa frågor är att titta på företaget som faktiskt lyckas idag. Vi har plockat ut 6 marknadsföringskampanjer som fått världens uppmärksamhet. Det kanske handlar om dunder annonser på Facebook eller Twitter inlägg som får mängder av naturliga like. Vad än din plan är kommer dessa succéer hjälpa dig att förstå publiken och krossa dina motståndare online. 

Owlet Baby Care

Owlet baby care

Owlet Baby Care vill hjälpa föräldrar att hålla kolla på deras barn så de kan slappna av, oroa sig mindre och njuta av föräldraskapet. Deras huvudprodukt är, the Smart Sock Baby Monitor den håller kolla på barnets syrenivåer och puls när det sover så föräldrar kan varnas om barnet behöver tittas till. 

Enligt Edison Research är 81% av alla mammor aktiva på Facebook, det gör Facebook till den perfekta plattformen för reklam av barnprodukter. Facebook har även mycket användare i åldrarna 25-34 vilket är vanlig tid att bli förälder. 

Efterfrågan finns, såväl som målgruppen men företaget behövde nå ut till sina potentiella kunder. För att göra detta behövde de dra till sig uppmärksamhet från användarna. Då Covid-19 gjorde det svårt för kunderna att känna tryggheten som deras produkt skulle ge i butik valde man att testa något nytt. Pastellfärger mot en natthimmel, bra animationer och framstående produkter. Varje annons hade även en Köp nu knapp för att öka call-to-action och placera kunderna på hemsidan för att köpa.

Owlets ansvariga för deras marknadsföring har sagt att vad som gjorde annonserna extra framgångsrika var att de både skapade en snygg visuell story som marknadsför produkten såväl som bibehåller företagets utseende och värderingar. 

Efter den framgångsrika kampanjen gjorde Owlet en undersökning för att jämföra animationen med en studio producerad kampanj, den nya kampanjen gav:

  • 6% högre intäkter per spenderad krona
  • 19% högre ordervärde
  • 55% högre andel klick till hemsidan (CTR)

Xbox

Xbox är en spelkonsol som växer mycket för tillfället, vi skall titta tillbaka på en kampanj de gjorde på Instagram. På Instagram handlar det mesta om hur bilden ser ut (det avgör om tittaren stannar eller skrollar vidare). De marknadsför Xbox design lab, en tjänst som låter användare designa färgerna på sina kontroller.

Xbox tog ett gäng bilder med den populära stilen ”flat style”  (även känd som knolling). Här visar de olika färgkombinationer man skulle kunna skapa. Vad som gör kampanjen speciell är hur väl anpassad till Instagram den är. Stilen med en bild ovanifrån blir allt vanligare på instagram och användas ofta för kläder, skrivbord eller mat. Xbox har dock tagit stilen till en ny nivå med denna kampanjen. De fantastiska färgkombinationerna och den diskreta placeringen av kontrollerna är också smart, precis rätt mängd reklam.

När man tittar lite närmare ser man eftertanken bakom bilderna. Microsoft har inriktat sig mot specifika målgrupper av spelare. Målgruppen är alltid Xbox spelare men olika typer, idrottare, gamers, artister intellektuella eller fartgalningar. Genom att sikta in sig på specifika målgrupper kunde de maximera engagemanget på varje bild.

66030CF9 E9B8 4C29 8BAE C5B5985C7F83

GoPro

GoPro är ett levande bevis på att tävlingar online fortfarande inte är utdött. Med sin årliga tävling för att annonsera sin nya kamera GoPro Hero 9 drar de till sig uppmärksamheten från hela världen. Tävlingen låter användare skicka in sina häftigaste oklippta filmer för att vinna en del miljarden som finns i prispengar. 

Med över 10.9 miljoner likes på deras Facebook sida fick de 29,000 personer från 125 länder att skicka in sina filmer på bara 80 dagar. Med klippen från deras kamera gjorde de en video, ”2 minutes of what it means to be a part of the #GoProFamily”. Videon publicerades på Facebook och får mängder av visningar. 

GoPro’s följare och fans är i stor del personer som faktiskt gör klipp dem själva. Så även om 1 miljard kan låta som mycket pengar för en kampanj ger de möjlighet att visas deras kamera för potentiella kunder världen över samtidigt som coola tricks och häftiga extremsporter associeras med deras varumärke.

 

Wendy

Wendy kampanj

Wendy kampanj

Den amerikanska snabbmatskedjan Wendy förstod att amerikanerna kände sig ensamma under Covid krisen. De tog till marknadsföring på twitter som medel för att nå ut till sina kunders känslor och påminna dem att restaurangerna fortfarande är öppna. Deras kampanj GroupNugs, en variant på group hugs, nådde kunderna och lyckades öka medvetenheten om deras nuggets. 

De erbjöd sina kunder att skicka 10 bitar nuggets till en vän under en helgkampanj på twitters, en annan vecka bjöd de på 4 nuggets i drive throughn. Allt detta bara genom twitter. Vad de lyckats extra bra med är att påverka känslorna hos läsaren, genom att visa kärlek och sympati lyckades de få sina kunder att komma tillbaka till restaurangerna. 

”Du har inte varit isolerad så här länge sedan grundskolan – du behöver en nugget”. – är ytterligare ett exempel på hur väl de anpassade sig till dagens situation. 

Krisers Pets

Krisers Pets är ett företag som erbjuder tvättning av husdjur. I den här bilden, precis som många andra på deras instagram använde de sig av söta schamponerade djur som marknadsföring. Vem gillar inte söta husdjur? – Ingen, det är faktiskt bevisat att husdjur är det bästa sättet att få oss stressade människor att stanna upp i vardagen. Helt enkelt för att läsa vad företag har att erbjuda. När jag själv såg bilden insåg jag direkt att Krisers Pets tvättar husdjur men lite humoristiskt undrade jag också hur många gånger hunden fick posera med sina öron ute för att ta bilden?

Den lättåtkomliga CTA knappen på bilden gör det lätt att komma i kontakt med företaget för att testa deras tjänster. Det som dock gör just den här kampanjen brilliant är hur tydlig det är vad företaget gör, de tvättar husdjur. Ibland kan det bästa sättet att presentera sitt företag faktiskt vara att enkelt och tydligt ta en bild på vad man gör. 

Kriser Pets

Pokerstars

Prisvinnande skådespelaren och komikern Kevin Hart har en personlighet som dominerar på kamera då han använder sitt självförtroende och sin humor för att skapa högklassig underhållning. På sitt instagramkonto med närmare 60 miljoner följare samarbetade han med Pokerstars, en hemsida för pokerspel online. 

I inlägget han gjorde ingick utöver Hart även löparen Usain Bolt, de båda kändisarna tävlade om att äta starka kycklingvingar. Daniel Negreau, en topprankad pokerspelare agerar domare. Pokerstars beslut att samla så många kändisar i samma inlägg skapar en ovanlig men lustig kombination. Kombinationen både förvånade och imponerade på publiken men framförallt visar Pokerstars sig som ett trendigt företag. Videon skapar även ett minne som man kan associera företaget med. 

Att med komedi och kändisar skapa marknadsföring visade sig vara mycket effektiv. Publiken får en rolig utväg från vardagen samtidigt som de övertygas om att Pokerstars är något för dem. Den positiva inställningen till kändisarna förs diskret över till företaget. 

Är detta något för oss?

Svaret är enkelt, ja det är det! Även om den rätta strategin för dig kanske inte är att kopiera en av kampanjerna som jag gått igenom idag kan du definitivt lära dig något från dem och applicera det på dina egna kampanjer. Var försiktig så du inte kopierar dessa 6 succeér inom marknadsföring utan gör dem dina egna. 

Om du har lärt dig något från det här inlägget skall du inte tveka på att dela det med dina vänner och kollegor. Så de kan lära sig lika mycket som dig!

Hur du skapar ett starkt varumärke

Att skapa ett starkt varumärke

Hur du skapar ett starkt varumärke

I affären köper du mer än bara produkten, eller hur? De har lyckats skapa sitt varumärke!

Coca Cola är inte bara en läsk, Apple är inte bara en telefon och Volvo är mer än en bil. Företagen har lyckats skapa starka varumärken. När du betalar för en av dessa produkter får du inte bara den faktiska produkten, du får upplevelsen. Företagen som säljer en produkt till dig vet precis vilken sorts upplevelse du förväntar dig, du vill ha kvalitetskänslan eller statusen från just deras varumärke. Det kallas branding, företagen skapar ett varumärke.

Att skapa ett varumärke är svårare än man tror, för att lyckas skapa en bild av er som alla känner igen måste man skapa en röd tråd genom sitt företag. Allting från färgkoderna på din hemsida till språket i dina instagraminlägg måste vara sammanhängande. Allt måste bidra till vad du vill att dina kunder skall känna när de interagerar med ert företag. Ett företag är mer än bara namnet!

En tydlig röd tråd ger dina kunder anledning att köpa, att komma ihåg och att föredra era produkter. Efter att du läst vår guide kommer du veta precis hur du skall göra för att skapa ett starkt varumärke inom din industri.

Vad är ett varumärke?

Innan vi börjar med hur viktigt det är att skapa ett starkt varumärke hos dina kunder skall vi börja prata om det grundläggande, vad är ett varumärke?

Ett varumärke är vad du erbjuder till dina kunder, det är vad som skiljer dig från dina motståndare och gör att kunderna väljer dig. Varumärket har ofta ett namn, en logga, en slogan, en färgkod, en röst (återkommer till detta). Det är inte bara vad du erbjuder till kunder som betalar, det handlar även om dina sociala medier och förbipasserande på gatan.

Att skapa ett starkt varumärke

Att skapa ett varumärke är viktigt och komplicerat, det krävs mycket res earch och eftertanke så idag ska vi hjälpa dig en bit på vägen med kanske ett av de viktigaste stegen i ditt företags historia.

Vilka är din målgrupp?

Första steget innan du kan skapa ett starkt varumärke måste du veta vem som skall träffas, vem som skall imponeras av vad du gör. Om du inte är säker på vem som skall träffas av ditt företag kommer du inte kunna uppnå det förtroende, den medvetenhet, den närvaro och självklart de intäkter du förväntat dig.

Innan du börjar trycka pennan mot pappret borde du tänka igenom följande frågor för att vara säker på vilka som är din målgrupp:

  • Vem har nytta av din produkt?
  • Vem är den ideala kunden?
  • Varför har du skapat ditt företag från början?

När du svarat på dessa frågor kommer du veta vilka som är din målgrupp och det är först då du kan fortsättas med att nå ut till dem på ett bra sätt.

Vad är ditt syfte?

Det kan låta löjligt att fundera över varför man har skapat ett företag och vad syftet med det är men tack vare detta kan du få reda på hur detta ska genomstråla all din verksamhet. Du måste veta vad din historia är och vad du ska förmedla till dina kunder genom ditt varumärke.

Låter det lite oklart? Tänk så här, alla vill sälja sin produkt. Men Coca Cola vill erbjuda dig den kalla drycken som du önskar efter en varm dag på stranden. Starbucks vill ge dig drömkaffen efter en lång arbetsdag. Alla företag vi hjälpa kunden med något, men vad som faktiskt är viktigt är upplevelsen runt produkten. Vad kan du erbjuda och vid vilken tidpunkt passar ert varumärke?

När du vet hur du ska hjälpa dina kunder kan du basera all din närvaro på detta.

Vad är dina fördelar, varför skall kunden välja dig?

Det finns antagligen många företag i din bransch men vi vill ju att du skall sälja bäst. Det är lätt att fokusera på dina motståndare men idag ska vi titta på hur du kan lyckas med ditt säljande.

Vad är det som skiljer sig då? Jo det är ditt varumärke.

Det är därför som du måste fylla ditt varumärke med saker som är ditt, och bara ditt. Dina värderingar, dina fördelar och din kvalitet. Det är vad som gör dig unik, detta är vad du borde trycka på när du skapar ett starkt varumärke.

Det är därför som jag tycker du borde ta en stund för att sitta ner och titta på ditt företag, vad är det som gör er unika från alla andra, då menar jag inte produkterna som ni erbjuder utan snarare era unika ståndpunkter som skiljer sig från motståndarna. Detta skall ni hålla i bakhuvudet när ni bygger er närvaro.

Vilka är era visuella kännetecken?

Nu har du förhoppningsvis fått reda på vilka dina målgrupp är, vad du vill uppnå och varför kunderna skall välja just dig. Då kan vi fortsätta med de roliga delarna av att skapa ditt varumärke, att skapa visuella kännetecken. Som vi pratat lite om tidigare är det viktigt att dina kunder kan känna igen er när ni är aktiva online, för att göra detta är det viktigt att välja ett typsnitt, skapa en logga, välja en färgpalett och skapa en icon. Detta ska du basera vad du kommit fram till i tidigare steg.

När du skapar dessa måste du se till så de matchar ert syfte och återspeglar era fördelar som ni erbjuder. Om ni är ett större företag kan det vara fördelaktigt att skapa lite dokumentation om hur du som har skapat ett varumärke tänker att det skall användas. Detta är bra ifall någon annan en du kommer sköta marknadsföring så era tankar stämmer överens och kännetecknen hålls konsekventa.

Hur låter företagets röst?

För att kunna sälja måste ni kommunicera med era kunder, hur låter det när ni kommunicerar med era kunder? Hur låter företaget?

När en kund tar kontakt med er måste ni se till så att de känner igen vem de pratar med. Ett sätt att skriva, ett enkelt svar som är igenkännbart för dina kunder är också en del av ditt varumärke. Ytterligare ett sätt att låta dina kunder känna igen er och låte dem sätta en röst på er är att skapa en animerad reklamfilm.

Se till att dina kunder känner igen vem de pratar med ända från dina sociala medier kampanjer till dina blogginlägg och hemsida. Håll det konsekvent. Att skapa ett varumärke handlar om konsekvens, att hålla den röda tråden. Detta gäller alltså även er ton online, eran röst.

För att skapa ett starkt varumärke skall du följa den röda tråden.

Att skapa ett varumärke handlar om att bli igenkänd. Följ den röda tråden!

Är du redo för att skapa varumärke?

Nu har vi kommit till delen där det är dags för dig att börja forma ditt varumärke. Vi har idag pratat om vad som är viktigt i teorin men du ska nu tillämpa det i praktiken. Se till att ditt varumärke sprider sig på alla möjliga plattformar och kom ihåg. Den röda tråden.

Hemsida

Fyll din sida med loggor, färger och typsnitt som matchar ditt företag. Använd inget som inte passar till vad ni vill förmedla. Er hemsida är en stor del av vilka ni är. Ni vill också se till så allt innehåll på er sida reflekterar er röst. Företagets röst bör synas i blogginlägg, knappar och produkttexter.

Sociala medier

Alla foton, videor eller företagsbilder bör representera erat varumärke, vilka ni är. Vi rekommenderar att ni använder er logga som profilbild och precis som på hemsidan bör alla inlägg och beskrivningar reflektera er röst. Låt era kunder känna igen er.

Paketering

Om ni säljer faktiska produkter är paketeringen tillfället som era kunder faktiskt håller varumärket i handen, borde inte de visa vilket företag ni är? Skapa dina förpackningar så de matchar upplevelsen ni vill ge en kund. Typsnitt, färger och fraser bör också stämma överens med vad man kan se på er hemsida och sociala medier. Allt för att följa den röda tråden.

Kundsupport

Ett varumärke är ingenting om det inte finns personer som arbetar för det bakom kulisserna, se till att er kundsupport är engagerade och vet vilken bild de ska förmedla till omvärlden. Se till att din kundsupport använder loggor, kända fraser och er röst. Gör er röst ihågkommen.

Är varumärket som en person?

Det tycker vi, ett enkelt sätt att göra ditt varumärke starkt och igenkänningsbart är att se det som en person, låt kunderna göra det samma. Om du vill se hur det funkar testa att svara på följande frågor:

  • Hur skulle ditt varumärke presentera sig?
  • Hur är utseendet hos ditt varumärke?
  • På vilket sätt skulle ditt varumärke tala? Skulle det prata seriöst och professionellt eller roligt och lite utmanande?
  • Hur skulle andra beskriva upplevelsen efter att ha träffat ditt varumärke? Vad är deras första intryck i några meningar?

Som annat vi vill hjälpa dig att fundera över så är dessa frågor något du vill kunna svara på om ditt företag för att bygga din kommunikation på detta.

Skapa ett starkt varumärke som en person

Du kan tänka att skapa ett varumärke, är som att uppfostra en person.

Redo för ditt varumärke?

Nu har du förhoppningsvis lyckats både lägga grunden och skapa ett starkt varumärke. Som sagt många gånger nu, är det otroligt viktigt att följa den röda tråden. Se till att ni är konsekventa med ert varumärke. Ni skall alltid ha strategin i bakhuvudet när ni exponerar er för era kunder, spelar ingen roll ifall det är på nätet, i skyltfönstret eller i en mailkampanj. Detta är erat varumärke, vad era kunder upplever när de handlar med er.

animerad reklamfilm statistik

Digital Strategi: Vår 3 Stegs Metod Som Gav 1413% ROI

Problemet med en vass digital strategi som hjälper er sälja mer online kan bero på att vi hela tiden uppmanas att göra fler saker, sa direktör Florida Independent, som för närvarande är mycket framgångsrik i sin verksamhet.

Ni måste

Blogga regelbundet
Köra webbinarier
Posta regelbundet på Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, etc.
Ha stark email marknadsföring
Content marketing
Fokusera på sökmotoroptimering
Annonsera på Facebook och Google
Skriva whitepapers och eBöcker
Hålla föreläsningar

Detta leder till halvdassiga försök inom varje kategori, istället för en fokuserad insats på de få saker som faktiskt genererar resultat.Sanningen är att en bra digital strategi kan generera nya leads och betalande kunder varje dag, helt automatiskt.

Låt oss titta lite närmare på vår 3-stegs digitala strategi som vi använder för att generera nya kunder, där vi sett ROI så högt som 1413%, d.v.s. 1413kr omsättning för en investerad hundralapp.1. Exponering
2. Ge värde
3. Lämna bevis

Vi börjar alltså med en väldigt generell annonskampanj på Facebook och Google för att få folk som är intresserade nog att iallafall besöka vår hemsida.

Denna annons har gett en ROI på 529%.Eftersom de besöker vår hemsida kan vi sedan visa retargeting annonser till de som besökt sidan men inte beställt från oss, och vi gör detta på ett strategiskt sätt.

Istället för att fortsätta visa annonser som egentligen tillför något värde, så är vår första annons en video där vi berättar om hur man faktiskt kan använda det vi säljer för att få resultat.

Denna annons har gett en ROI på 883%.
Vi står ut direkt för hur många företag i Sverige försöker tillföra något värde överhuvudtaget till sin målgrupp?

Punkt #3 i vår digitala strategi är ytterligare en retargeting annons, i detta fallet tar vi möjligheten att minska risken för att anlita oss genom att leverera bevis på hur många nöjda kunder vi haft.

Åter igen: istället för att bara ha en “företagsfilm från 6 997kr” annons, så har vi en slideshow video där vi visar recensioner från 11 av våra kunder som varit riktigt nöjda.

Denna annons har gett en ROI på 1413%.

får folk att känna till oss
ger värdefull information till dessa människor som inte bara får de att gilla oss lite mer, men också stärker argumentet för varför man ska anlita oss, och
minskar risken att anlita oss genom att bevisa att det inte finns något att oroa sig för, eftersom vi har så pass nöjda kunder.

Självklart är våra annonser i videoformat, inte för att det är det vi säljer, utan för att det helt enkelt funkar bäst. Video presterar betydligt bättre än text och bild, tittare kommer ihåg bättre, och det ställer mindre krav på hjärnkontoret att titta på en video än att läsa en text.

Vi kan hjälpa er att ta fram en exakt kopia av vår strategi, för ditt företag. Vi skapar en video om ditt företag för att få exponering. Efter det skapar vi tillsammans en värdefull piece of content, där ni lär ut något som hjälper er målgrupp, och slutligen skapar vi en recensionsvideo för att bevisa hur grymma ni är baserat på vad andra säger om er. Efter detta annonserar vi videorna åt er på den plattform som passar bäst beroende på er målgrupp.

Beställ en video direkt på vår hemsida, eller kontakta oss för att diskutera denna 3-stegs kampanj, och hur den skulle kunna se ut för ditt företag.

Video green

Content Marketing: Hur vi skaffade 150 842 FB följare på en månad

Den 8nde Januari 2018 skapade jag en Facebook sida, uppenbarligen med 0 följare, publicerad av newswire. Detta skulle ändras ganska fort med hjälp av content marketing.

31 dagar senare har sidan 150 842 följare och cirka 118k likes.Jag vet vad du tänker.

”Hur fan gjorde ni?”

”Visa mig sidan”

”Jag vill också ha”Content marketing, eller innehållsmarknadsföring som vissa galningar бонгакамс kallar det för.. är svårt.

Vad ska man ha för strategi liksom?

Vad för typ av content ska vi skapa?

Vilken plattform ska vi satsa på?

Jag har inte svaren på dina frågor, mest för att jag inte vet vem du är find eller vad du gör, men jag tänkte dela med mig av en content marketing strategi som uppenbarligen funkar snuskigt bra.

Det som är fantastiskt med denna strategi är att vem som helst kan utföra den.

Du behöver inte en stor budget, du behöver inte vara världen mest intressanta människa, och du behöver inte lägga 3 månader för att se resultat at https://xn--trdlsa-hrlurar-mib8ye.se/.

För att summera min strategi i ett par ord: Sidan jag startade den 8nde Januari hade ett mål om att inspirera människor att gå efter sina drömmar.

Mitt problem var att även om jag själv har lite inspirerande berättelser så kände jag inte att det var tillräckligt bra för att ge den där WOW-känslan.

En tanke slog mig: vad skulle hända om jag hittade riktigt bra content som redan existerar och annonserade det?

Jag hittade en fantastiskt intressant intervju med Anthony Bourdain där han berättar om hur han som 44 årig kock i princip hade gett upp på sina drömmar om att resa runt i världen, äta gott och skriva om sina upplevelser..
Tills han en dag skrev en artikel, skickade den till New Yorker som är kända för att publicera väldigt få artiklar från okända randoms.

Long story short: de publicerade hans artikel och några dagar senare hade han ett bokkontrakt och en check på nästan en halv miljon kronor.

Jag klippte ihop en video från intervjun och laddade upp den på min helt färska Facebook sida.

Sen gick jag in i Facebook Ads Manager, och annonserade videon till ”People who like Anthony Bourdain”, och sen gick jag och lade mig.

När jag vaknade nästa dag hade sidan ett par hundra likes, och folk delade videon som tusan.

Växten ökade varje dag i ungefär en vecka, och tiotusentals människor följde min FB sida.

Ok, det här med content marketing är ju enkelt tänkte jag.

Så jag skapade en video till om en liknande overnight success story, och den floppade helt.

Jag fick ta bort Anthony Bourdain videon p.g.a copyright problem med vissa klipp i videon.

När man utför en strategi som denna är det viktigt att ge credit till de som äger materialet, vare sig det är ljud, bild eller video..

De flesta har ju inget emot att någon promotar deras content men så är inte fallet alltid.

Enkelt.. Lista ut ett par saker och börja promota content..

Vem skapar fantastiskt content, helst i ljud eller video format, som har tillgång till din målgrupp?
Skapa en lista på specifika videor etc de gjort som du kan promota
Tillför något värde där du kan, jag tog videor som inte hade undertexter och tillsatte de innan jag ladda upp de på Facebook. Detta är super viktigt då nästan 80% av alla videor på FB ses utan ljudet på
Se till att din Call To Action är glasklar och du är redo för att få stora doser av uppmärksamhet. Om en av dina videor blir viral vill du ta vara på alla klick till hemsidan, etc.
Annonsera videon på relevant plattform beroende på din målgrupp